Når vi som børn ved, at vi har relationer, hvor vi altid har søgt trøst og beroligelse, vil vores nervesystem være mere robust i mødet med livets udfordringer, og vi vil opleve verden som et relativt trygt sted.
Blackbird institute
Legeterapi i min praksis
I legeterapi lærer barnet at håndtere sin omstændighed, adfærd, følelser, tanker og krop på nye og mere hensigtsmæssige måder. Barnet vil gennem mine tolkninger af deres leg komme til at forstå sig selv og få talt eller vist mig det der forhindre barnet i være glad. Børn mestre i mindre grad færdigheden at kunne tale om deres problemer eller fortælle med ord, hvad de føler og drømmer om. De viser det gennem deres leg. Det er min opgave at forstå deres leg og komme med relevante tolkninger til legen, uden at udstille dem eller afsløre dem.
For nogle kan det tage lidt længere tid at se forandring efter legeterapi, fordi barnet i mindre grad kan sætte ord på, hvad der sker i dets indre. Det er heller ikke unormalt at man som forældre oplever at barnet vil vise en reaktion, der kan se bekymrende ud, når terapien starter. Det er fordi der bliver arbejdet og barnet ikke i samme grad kan ty til deres vante mekanismer. De har derfor brug for ekstra omsorg i den periode hvor de modtager legeterapi.
Hvis det vurderes at barnet har nogle traumer eller stressbelastning(er) som forhindrer baret i at få det bedre, kan der tilbydes EMDR som en del af legeterapien uden merbetaling. Forældre vil altid blive underrettet og skal være til stede under EMDR behandlingen.
Der er 2 forudsætninger for at legeterapi lykkes. 1) De legeterapier som har sideløbende forældresamtaler lykkes bedst. Grunden er ansvaret tages væk fra barnet, da forældrene bliver en større del af terapien. En anden grund til at disse legeterapier lykkes bedre end dem uden forældresamtaler er, at forældrene kommer med brugbar viden om barnets historie samt at forældrene også får arbejdet med dem selv. 2) at legeterapien ligger mellem 8 og 12. Grunden skal findes i at børn er umiddelbare og ofte er trætte efter en lang dag i fx institution. Når børn er trætte viser det sig fx ved modstand til terapien og terapien kan også komme til at bearbejde de oplevelser barnet har haft fra institutionen frem for deres reelle udfordringer.
Det er et krav ved fælles forældremyndighed, at begge forældre har givet samtykke til behandling af barnet, særligt så længe det ikke i stand til at give udtryk for egne behov (se forældreansvarsloven).